FAQ's

Wij krijgen vaak vragen over het aansluiten van een accu of over wat de maximale spanning is. Maar ook vragen over het (ont)laden van een accu. We hebben de meest voorkomende vragen voor u verzameld.

De moderne accu’s van tegenwoordig hoef je nog maar weinig bij te vullen.
Mocht je toch de accu willen controleren en zo nodig bijvullen kun je de volgende stappen volgen:

Schroef de doppen los van de accu.
Kijk of het water nog “spiegelt” +/- 1 cm boven de platen.
Mocht het water niet spiegelen, vul dan de accu bij met gedemineraliseerd water tot het waterniveau net boven de platen staat.
Laad de accu nu met de juiste acculader geschikt voor de accu, het niveau van het water zal omhoog komen bij een geladen accu/batterij.
Controleer na het opladen nogmaals het niveau van het water.
Het water/zuur niveau van een goed geladen en gevulde accu dient ± 1 cm boven de accuplaten te staan.

Tips.
Vul altijd bij met Gedemineraliseerd water.
Vul NOOIT de accu helemaal af met water, maximaal +/- 1 cm boven de platen.
Controleer altijd het niveau na het laden van de batterij/accu.
Het niveau van het accuzuur  is hoger na het opladen. Het in de plaat getrokken zuur bij ontladen komt terug uit de platen bij het laden.
Als je de accu dus bijvult voor het opladen dan bestaat de kans dat de accu overloopt door het stijgende niveau.

Het voltage (rustspanning) van een in de volksmond genoemde 12 volt accu moet minimaal 12.6 volt aangeven.

Onder deze waarde is een accu ontladen of er is een cel kapot/kortgesloten in de accu.
In 99% van de gevallen is de accu enkel ontladen.
Het voltage van een accu met een kortgesloten cel is meestal tussen de 10,4 en 10,6 volt.
Mocht het voltage onder de 10 volt zijn dan is de accu volledig ontladen of nog verder kapot dan 1 cel.
Er is vaak een verbruiker of lekstroom door lichte sluiting aanwezig in het voertuig waardoor een accu leeg gaat.

We zien vaak dat bij stilstand van bijvoorbeeld (boten, campers, caravans en motoren) dat in de winter de accu’s niet goed bijgehouden wordt.
Hierdoor gaat de accu stuk.
Let op ! een te diep ontladen accu kan ompolen waardoor de + en de – omdraaien, hierdoor ontstaat kortsluiting.

De rustspanning van een 12 volt accu is gemiddeld 12,60 volt.
Een accu onder de 12,40 volt wordt beschouwd als een lege accu.

De rustspanning van een 6 volt accu is gemiddeld 6,30 volt aangeven.
Een accu onder de 6,20 volt wordt beschouwd als een lege accu.

Wanneer de accu gemonteerd is in een machine, auto of bijvoorbeeld een boot, en de motor is zojuist uitgezet, dan is het voltage hoger dan bovenstaand omschreven.

Wanneer een accu onder lading van een dynamo of acculader staat, of net onder lading gestaan heeft, dan is het voltage ook hoger dan bovenstaand omschreven.

Bijvoorbeeld 13,00 volt. Dit omdat de accu hersteld naar rustspanning vanaf de laadspanning welke hoger is.

Accu vervangen

Het vervangen van een accu is niet heel ingewikkeld maar elke situatie is anders, we geven u enkele handige tips voor het vervangen van uw accu.

  • Schakel alle gebruikers uit en neem de contactsleutel uit het slot en buiten het voertuig.
  • Haal eerst de accuklem van de minpool (de zwarte kabel).
  • Haal daarna de accuklem van de pluspool (de rode kabel).
  • Haal de oude accu uit het voertuig. Deze kan vastzitten met een klem onderop de accu of met een beugel over de accu heen.
  • Plaats de nieuwe accu in het voertuig en zet deze (indien nodig) weer vast met de klem onderop de accu of met een beugel er overheen.
  • Bevestig eerst de accuklem op de pluspool (de rode kabel).
  • Bevestig hierna de accuklem op de min-pool (de zwarte kabel ).

Test je accu, start auto, motor, boot enz… en controleer dan de spanning van uw accu, die moet liggen tussen de 13,8 volt en 14,4 volt (afhankelijk van het model/type accu). Is de spanning lager dan kan dit aan uw dynamo of spanningsregelaar liggen. Neem dan contact op met uw accuspecialist of garage.

Bekijk ook onze instructievideo

AGM staat voor “Absorbed Glass Material”.

  • Het accuzuur zit opgezogen in een glasvezelmat materiaal tussen de accuplaten waardoor de kans op lekkage zeer sterk afneemt.
  • Een AGM accu kan in elke stand gemonteerd worden tot een hoek van 45 graden.
  • De accu is geheel onderhoudsvrij en hoeft nooit te worden bijgevuld met accuzuur.
  • Een AGM accu heeft een lagere weerstand dan een standaard lood-zuur  startaccu en kan sneller worden opgeladen en levert meer stroom zonder dat de capaciteit afneemt

EFB staat voor “Enhanched Flooded Battery”.
Er is een weefsel toegevoegd op de positieve plaat.
Door dit weefsel wordt de laad- en ontlaadprestaties vele malen beter/sneller dan een normale standaard startaccu.
Hierdoor is de EFB accu zeer geschikt voor de start/stop systemen in de auto.
Doordat de toevoeging in de accu is gedaan is het koud start vermogen (CCA) ook hoger.

LET OP!!
U kunt een EFB of AGM accu niet met elkaar uitwisselen.
Als er vanuit de fabrikant een AGM accu geplaatst is moet er ook een AGM accu in de auto terug geplaatst worden.
Als er vanuit de fabrikant een EFB accu geplaatst is moet er ook een EFB accu in de auto terug geplaatst worden.

Levensduur accu

Hoe lang een accu meegaat is afhankelijk van diverse factoren.
De manier waarop een accu gebruikt wordt.
Of deze dagelijks gebruikt word
Temperatuur
Hoe de accu opgeladen wordt als de accu niet gebruikt word.
Staan er verbruikers aangesloten terwijl deze niet gebruikt worden.

Ook per type accu kan het enorm verschillen, startaccu, semi-tractie accu, start-stop systeem accu enz…..

  • Auto accu ± 5 jaar ( tussen de 3 en 7 jaar )
  • Start-Stop accu ± 5 jaar ( tussen de 3 en 7 jaar )
  • Motorfiets accu ± 3 jaar ( tussen de 1.5 en 5 jaar )

De levensduur van uw accu kunt u verlengen door de accu goed te onderhouden en op spanning te houden. Tijdens het gebruik van uw auto of motor wordt de accu voortdurend geladen. In het geval dat uw accu van de auto, motor, boot enz… een tijd niet gebruikt wordt bij bijvoorbeeld winterstalling is het raadzaam de accu aan een lader te koppelen of de losgekoppelde accu eens per maand of twee maanden te laden.

Startaccu of (semi-)tractie accu?

Wat is het verschil tussen een startaccu of (semi-)tractie-accu:

Start-accu

  • Een start accu is bedoeld om een voertuig te starten. De accu levert kortstondig een hoog ampèrage.
  • Is niet geschikt voor een langdurige energievraag. De accu zal dan te snel ontladen.
  • Bij ontladen tast het de accuplaten ernstig aan en leidt dikwijls direct tot een defect.
  • De startaccu wordt ook gebruikt voor de boegschroef.

(Semi)-Tractie accu

  • De semi-tractie accu is speciaal ontworpen om langdurig te voorzien in energievraag.
  • Een semi-tractie accu kan tot wel 60% ontladen zonder dat er een beschadiging optreedt.
  • Hoe totaal aantal keren dat een accu kan op- en ontladen noemen we het “cyclisch vermogen“.
  • Hoe hoger dit cyclisch vermogen is, des te langer de accu doorgaans meegaat.
  • Een “vol” tractie accu kan wel tot 80% ontladen, dus heeft een hoger cyclisch vermogen.
  • Waar een semi-tractie accu een cyclisch vermogen van ongeveer 400 heeft, kan een vol-tractie accu wel tot ongeveer 1500 keer op- en ontladen.

De semi-tractie accu is geschikt voor verbruikers zoals in een boot, tuinhuis, camper, caravan, de laadklep voor vrachtwagen etc…
De vol-tractie of deepcycle accu is geschikt voor zware verbruikers zoals elektrisch varen, heftrucks, hoogwerkers, schrob-zuigmachine etc…

Waar staat ‘CCA’ voor?

  • CCA staat voor Cold Cranking Amps.
  • Deze waarde wordt vaak in verschillende normen opgegeven: SAE, EN, CCA en DIN. Dit kunt u vergelijken met Centimeters en Inches.
  • Dit betekent het ampèrage dat een accu gedurende ±30 seconden levert bij -18 graden Celcius. Een lagere temperatuur heeft invloed op de startcapaciteit.

De CCA waarde is van belang om te zien of een startaccu krachtig genoeg is voor de verbruiker (auto, boot etc.)
De Ah waarde heeft geen betrekking op de startcapaciteit.

Waar staat ‘Ah’ voor bij een accu?

  • Ah betekent Ampère per uur en is de eenheid voor elektrische lading.
  • Een accu van bijvoorbeeld 45 ampère (a) bij 20 uur (20h)   deze accu kan dus in totaal 45Ah afgeven, gedurende 20 uur.

Globaal houden we onderstaande marge aan bij ontladen/gebruik :

  • Startaccu : maximale ontlading 20%.
  • Recreatie / semi-tractie accu : maximale ontlading 60%.
  • AGM – Gel, tractie of deep-cycle accu : maximale ontlading 80%.

Bij een startaccu is Ah van minder belang, omdat deze maar heel even wordt belast. De startkracht van een accu wordt aangegeven met CCA (cold crank amps)

Wil je meer informatie?

Heb je een vraag over een bepaalde accu, omvormer of wil je gewoon advies, stuur ons dan een whats app en je krijgt voor ons snel een antwoord.